Email marketing to rodzaj marketingu bezpośredniego, którego skuteczność zależy w dużej mierze od jakości jego przeprowadzenia. Podstawą jest wiedza i ciągłe szkolenia, nawet samodzielne, które umożliwiają wprowadzanie rozwiązań najbardziej optymalnych tak, aby firma mogła w statystykach odznaczać stały wzrost sprzedaży.
- Newsletter to podstawa
- Przede wszystkim strategia
- Treść wiadomości jest kluczowa
- Skuteczne kanały promocji
- Wybór systemu weryfikacji
- Przetestuj zanim podejmiesz decyzję
- Nie musi być drogo – sprawdź GetResponse
- Aktualizacja bazy odbiorców
- Jakich błędów nie wolno popełniać
- Wysyłka zgodna z prawem
- Responsywność maili to podstawa
- Testuj zanim wyślesz
- Weryfikuj, jeśli jest taka opcja
- Forma prezentacji ma kluczowe znaczenie
- Treść i grafika
Odpowiednio zaprojektowany newsletter to podstawa – jego treść musi być wartościowa i wysoce informacyjna, ponieważ w innym wypadku będzie tylko pobieżnie przeczytana i wyrzucona do kosza albo szybko zapomniana. Poza wszystkim jednak to baza kontaktów jest najważniejsza. Bez niej żaden, nawet najlepszy newsletter niewiele zdziała.
Przede wszystkim strategia
Najważniejsze to odpowiednie zaplanowanie kampanii, aby działania na każdym etapie pozyskiwania adresów nie były chaotyczne, a staranne i konsekwentne. W pierwszej kolejności należy zastanowić się, do jakiej grupy docelowej chce się dotrzeć – zupełnie inny email marketing zastosuje się dla osób starszych niż dla młodych albo dla osób chorych, czy też wysportowanych. Dobre określenie tego, dla kogo ma być zorganizowana kampania to pierwszy krok do właściwego rozpoczęcia zbierania swojej mocnej bazy mailingowej.
Treść wiadomości jest kluczowa
Drugim krokiem po wybraniu celu kampanii jest zastanowienie się nad tym, jak do niego dotrzeć i jak powinna wyglądać treść wiadomości. Inne wrażenie będzie robić email z wiadomością przepełnioną grafiką, a inne sucha informacja pełna tekstu. Być może ani tekst, ani zdjęcia nie wchodzą w grę i okaże się, że najlepsze będzie video – ta decyzja będzie bezpośrednio rzutować na efekt kampanii.
Skuteczne kanały promocji
Kolejnym, już trzecim, krokiem będzie wybranie kanałów, przez które powinno się szukać potencjalnych klientów. Przy wyborze konkretnego kanału trzeba pamiętać, że działanie podjęte w konkretnym miejscu musi był całościowe i w pełni profesjonalny, żeby odpowiedzieć na wszelkie potrzeby grupy docelowej i w efekcie uzyskać wartościowe adresy email. Dobrym wyjściem jest przeprowadzanie testów korzystania z poszczególnych kanałów, aby w rezultacie wybrać najbardziej korzystną opcję przy jednoczesnym nie ponoszeniu zbyt dużych kosztów.
Wybór systemu weryfikacji
Po opracowaniu dobrej strategii i zaplanowaniu treści wiadomości, należy zastanowić się poważnie nad tym, jak i gdzie otrzymane maile powinny być zapisywane. Ręczne zapisywanie adresów nie wchodzi w grę ze względu na szereg wad takiego postępowania począwszy od literówek, po brak kontroli nad dużą ilością email’i.
Przetestuj zanim podejmiesz decyzję
Platformy email marketingu oferują zwykle trzydziestodniowy okres próbny, dzięki któremu można sprawdzić, czy sposób oferowany przez dany system jest zadowalający. Na tym etapie nie warto się spieszyć, ponieważ to, co zostanie zaplanowane i wybrane na samym początku będzie generowało albo realny sukces, albo równie prawdziwą porażkę.
Nie musi być drogo – sprawdź GetResponse
Po okresie darmowym przychodzi czas na decyzję – koszt opłaty zależy w głównej mierze od liczby adresów email, czyli od wielkości bazy mailingowej, na początku więc nie będzie on zbyt duży. I w tym momencie powinna pojawić się wątpliwość co do sposobu rozliczania, ponieważ nie każdy adres email będzie prawdziwy lub aktualny w efekcie czego może się okazać, że płaci się za maile nieaktywne. Żeby zaradzić ewentualności płacenia za nieaktywne miejsca na liście mailingowej należy ją regularnie kontrolować.
Aktualizacja bazy odbiorców
Żeby uniknąć sytuacji przepłacania za swoją bazę, trzeba na bieżąco sprawdzać, czy email’e docierają do swoich właścicieli. Na platformach email marketingu typu GetResponse prowadzona jest statystyka i śledzenie odbiorców w czasie rzeczywistym, co w znaczącym stopniu ułatwia to zadanie. Wystarczy regularnie zaglądać do systemu i usuwać adresy, które są nie responsywne, lub regularnie odrzucają email’e. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że nie wszystkie adresy nie odpowiadają z powodu braku zainteresowania, ale z powodu braku miejsca w skrzynce, albo problemów z serwerem i takie adresy warto czasowo zachować – nie warto pochopnie podejmować drastycznych decyzji. Polecam też przeczytać artykuł w tym temacie dostępny pod adresem https://www.kupony.org/blog/getresponse-to-cos-wiecej-niz-doskonale-narzedzie-do-e-mail-marketingu/.
Jakich błędów nie wolno popełniać
Budowanie bazy mailingowej to odpowiedzialne zadanie będące podstawą późniejszego rozwoju firmy. Należy jednak pamiętać o kilku bardzo istotnych kwestiach.
Wysyłka zgodna z prawem
Nie wolno wysyłać kampanii mailowej do odbiorców bez otrzymania ich zgody. Nie dosyć, że takie działanie uznawane jest za nieprofesjonalne i mało poważne, to jeszcze firma łamie prawo i może zostać zgłoszona do odpowiednich służb, w konsekwencji czego zostanie na nią nałożona grzywna.
Responsywność maili to podstawa
Należy od samego początku dostosować treść i wygląd wiadomości do urządzeń mobilnych, ponieważ nie robiąc tego traci się około 60% potencjalnych klientów – brak możliwości przeczytania email’a na smartfonie lub tablecie skutecznie zniechęca do ponownego otworzenia wiadomości na komputerze.
Testuj zanim wyślesz
Kampania musi zostać przetestowana. Wysłana wiadomość u odbiorcy może wyświetlać się w nieprawidłowy sposób, grafiki mogą się przesunąć, a podpisy znaleźć w zupełnie innym niż zamierzonym miejscu – trudno wymienić wszystkie możliwości, ale ważne jest to, że brak testów w przypadku faktycznego wystąpienia takich niedoróbek sprawi, że firma nie zyska zbyt dobrej popularności.
Weryfikuj, jeśli jest taka opcja
Wiadomość należy poddać korekcie innej osoby. Nawet kilkakrotnie czytając dany email można nie wyłapać swoich błędów, jest to naturalne. Warto nabrać pokory i oddać tekst do przeczytania drugiej osobie, która będzie patrzeć na niego z zupełnie innej perspektywy.
Forma prezentacji ma kluczowe znaczenie
Grafika w mailingu musi być dobrej jakości. Zdjęcia rozciągnięte, z widocznymi pikselami lub zamazane będą świadczyły o braku dokładności, profesjonalizmu i szacunku do odbiorcy, który nie chce otrzymywać śmieci. Dobrej jakości obrazy to podstawa wartościowej wiadomości. Zdjęcia takie mają przyciągać wzrok i oferować coś więcej, a nie zniechęcać do przeczytania zawartej w wiadomości informacji.
Treść i grafika
Wiadomość musi być wartościowa i wysoce informatywna, ponieważ w innym przypadku zostanie najprawdopodobniej zignorowana lub nie potraktowana poważnie. Baza mailingowa musi zawierać jedynie osoby zainteresowane ofertą firmy, inne nie mają wartości faktycznej.
Nie ulega wątpliwości, że jedną z najlepszych platform do email marketingu jest GetResponse. Sprawdź więc, czy możesz wykorzystać kupon rabatowy i mieć GetResponse jeszcze taniej https://www.kupony.org/sklep/getresponse/. Polecam.
Systemów do realizacji wysyłki newsletterów jest sporo i mam wrażenie, że co chwilę pojawia się coś nowego. Nie wiem, które produkty przetrwają na tym zapełniającym się rynku, ale GetResponse mi bardzo przypadł do gustu. Jest prosty w obsłudze i do tego skuteczny.