Bardzo często rodzic czuje obawy przed pierwsza wizytą u logopedy. Widząc na karcie badania przesiewowego z placówki przedszkolnej enigmatyczne hasła, których nie rozumie (np. dyslalia wieloraka), jego stres narasta. Czy moje dziecko ma duży problem? Czy uda nam się z tego wyjść? Czy logopeda nawiąże dobry kontakt z moim dzieckiem? Pytań może być wiele. Odpowiedź jedna – jeśli nie pójdziesz na diagnozę logopedyczną, to się nie dowiesz.

Jak wygląda pierwsze spotkanie u logopedy?

Weźmy pod uwagę dziecko nieletnie, które przychodzi do gabinetu logopedycznego z opiekunem/rodzicem. Aby diagnoza dała logopedzie jak najwięcej informacji o problemie dziecka powinna ona rozpocząć się od dokładnego wywiadu z opiekunem/rodzicem dziecka. Wywiad jest zazwyczaj przedstawiony w formie pisemnej. Zatem osoba, która go wypełnia ma czas na to, aby przypomnieć sobie najważniejsze fakty z życia małego pacjenta. W wywiadzie pojawiają się pytania o okres prenatalny, okołoporodowy i postnatalny. Warto sięgnąć pamięcią do okresu pojawienia się pierwszych słów, a także kroków. W wywiadzie znajdują się także pytania dotyczące przebytych chorób, zażywanych leków, dotychczasowych konsultacji np. laryngologicznych.

Co robi logopeda w trakcie pierwszego spotkania?

W trakcie, gdy dorosły wypełnia wywiad, dziecko jest pod okiem logopedy, który:

  • w przypadku mniejszych dzieci zaobserwuje występowanie gestu wskazywania palcem, a także niezwykle istotnego kontaktu wzrokowego
  • ocenia budowę, a także sprawność narządów artykulacyjnych dziecka (pracę języka, warg, podniebienia miękkiego, stan zgryzu, migdałów itd.)
  • sprawdzi, czy dziecko rozróżnia fonemy języka polskiego np. półka- bułka, chrapie- chlapie, sale- szale
  • sprawdzi sposób artykulacji głosek we wszystkich opozycjach, dzięki czemu zaobserwuje jakie głoski są przez dziecko zniekształcane, jakich głosek dziecko nie wymawia bądź zastępuje innymi, oceni co jest dla dziecka normą rozwojową, a co uznać należy za wadę wymowy
  • oceni sprawność gramatyczną, sposób wypowiadania się dziecka
  • przeprowadzi orientacyjne badanie słuchu
  • sprawdzi rozumienie poleceń kierowanych do dziecka
  • zapozna się z dokumentacją związaną z wizytami u innych specjalistów (jeśli takową otrzyma).

Co po pierwszym spotkaniu u logopedy?

Jak wynika z powyższego – pierwsze spotkanie jest niezwykle istotne. Dzięki sumiennie udzielonemu wywiadowi, a także obserwacji i rozmowie z dzieckiem, logopeda jest w stanie rozpisać wstępny plan terapii. Ponadto podczas pierwszego spotkania nawiązuje się więź między dzieckiem, a logopedą. Zapewne więc logopeda postara się o to, aby nawiązać pozytywną relację wykorzystując ciekawe pomoce dydaktyczne, zachęcające dziecko do współpracy.

Treść dostarczył logopeda z Łodzi https://www.naukawymowy.pl/ – właściciel gabinetu logopedycznego Nauka Wymowy.